Ірина Заславець: Як одним сюжетом зібрати мільйон на порятунок життя
Торік Ірину Заславець аудиторія Новомедіа Форуму слухала з мокрими очима. Журналістка телеканалу «СТБ», учасниця проекту «Нові лідери» знову завітала на провідну медійну подію, щоб поділитися професіональним досвідом – справою, що рятує життя.
Соціальною журналістикою Ірина почала займатися після того, як здолала рак. «Постійно зіштовхуюся зі складними темами. Це не те, чим я хотіла займатися з дитинства, тоді я мріяла бути пасічником. Просто слова «Іра, у тебе рак» все перевернули. Зараз у роботі і поза нею я намагаюсь робити так, аби людей подібних з моєю ситуацією було набагато менше», – ділиться журналістка.
Як за допомогою телесюжету врятувати життя, добре знає. Вона була по обидві сторони: як героїня сюжету, якій допомагали, і як журналіст, яка допомагала подібним собі. На чому загострити увагу, що можна вивести на поверхню, а про що говорити не варто ділилася з учасниками Новомедіа Форуму.
Ірина переконана, що її сила – в аудиторії телеканалу. Одним сюжетом журналістка змогла зібрати 2 млн гривень, що стало рекордною сумою. Але найбільшою оманою журналістів-початківців є думка, що зробити соціальний сюжет легко. Зняти такий сюжет емоційно важко, адже без того щоб не зачіпати почуття героїв, не обходиться.
«Ти почуваєшся людиною, яка хоче довести до сліз. У таких моментах я завжди попереджаю рідних і саму людину про те, що це не типовий журналістський матеріал. Тут треба дістати найболючіше, щоб зачепити глядача. І я дуже прошу з повагою до почуттів, але говорити про те, що дійсно болить. Якщо герой боїться померти, він має про це сказати. Тому що цей страх потім чіпляє глядача і змушує його перераховувати гроші», – розповідає спікер.
Про те, як зібрати мільйон одним сюжетом:
- Заявити про героя, описати його проблему. Саме він є центром сюжету, йде від початку і до кінця, а все інше просто нанизується.
- Коли говоримо словами «дитині боляче, складно» – це ні про що. Треба показати, як саме складно, вказати на деталі.
- Показати лікаря. Розповісти про діагноз і перспективи лікування.
- Про прогрес і шанс на одужання. Показати, що лікування є, і воно дороге.
- Про загрози. Що трапиться, якщо цього лікування не буде.
- Показати, що родина у скруті і зробила все щоб врятувати дитину, але їхніх сил не достатньо.
- Герой просить про допомогу.
«Це дуже болюче питання… Коли людина боїться померти, коли мама боїться, що її дитина помре. Я розумію, що це етично тонка межа і треба дуже уважно підбирати слова, і називати речі своїми іменами. Та коли в сюжеті не показано страх, це не зачепить глядача», – розповідає Ірина.
Спікер наголосила, що робити такі сюжети для галочки не варто, такі матеріали потребують надзусиль. Журналістика дії – це коли вже зняли сюжет, але зібраних коштів недостатньо. Саме тоді варто просити колег, щоб підключалися і знімали цю ж історію на інших телеканалах, де вони працюють.
«Зібрати гроші – не завжди означає «врятувати». Але ви точно знатимете, що ви зробили все можливе», – завершила виступ Ірина Заславець.
Новомедіа Форум 2018 проходив у Києві 2-3 листопада. Ця щорічна журналістська подія традиційно збирає понад 350 учасників і 30 ключових спікерів з усіх типів медіа.
Яна Ємченко, прес-центр Новомедіа Форуму.